Η σημασία της προθέρμανσης και της αποθεραπείας στον αθλητισμό

γράφει ο κ. Γεωργούλας Παναγιώτης

 

Ένα αναπόσπαστο κομμάτι τις προπόνησης σε όλα τα αθλήματα είναι η προθέρμανση. Η προθέρμανση προετοιμάζει το μυϊκό σύστημα του αθλητή για την ένταση που πρόκειται να ακολουθήσει και επιπλέον προστατεύει το σώμα του από τυχόν τραυματισμούς. Οι μύες μέσω της προθέρμανσης αιματώνονται, αποκτούν ευλυγισία και με αυτό τον τρόπο γίνονται αποδοτικότεροι σε μια προπόνηση με υψηλή ένταση. Από την άλλη πλευρά, η απουσία προθέρμανσης ή λάθος πραγματοποίηση αυτής αυξάνει τις πιθανότητες να προκληθούνε τραυματισμοί και μειώνει και την απόδοση στη προπόνηση.

Η σωστή προθέρμανση περιλαμβάνει μικρή ένταση και ελάχιστη διάρκεια άσκηση για το άθλημα που πρόκειται να ακολουθήσει. Βέβαια η διάρκεια είναι διαφορετική ανάλογα με το άθλημα και με τις καιρικές συνθήκες. Τις ημέρες που υπάρχει χαμηλή θερμοκρασία στο περιβάλλον χρειάζεται λίγο επιπλέον χρόνος προθέρμανσης.

 

Την προθέρμανση θα την σταματήσετε όταν νιώσετε πως οι μύες σας είναι «ζεσταμένοι» και έτοιμοι για την επερχόμενη ένταση που θα ακολουθήσει, συνήθως το προαναφαιρόμενο σημείο είναι όταν αρχίζουμε να ιδρώνουμε και σημαίνει πως είμαστε έτοιμοι. Στη συνέχεια αρχίζετε τις διατάσεις και η προθέρμανση σας ολοκληρώνεται με μερικές ευθείες (ανοίγματα) διάρκειας 8-10 δευτερολέπτων για να ενεργοποιηθούν οι μύες για την επερχόμενη ένταση.
Όταν πρόκειται να ακολουθήσετε αερόβια προπόνηση τότε δεν χρειάζεται η υψηλής διάρκειας προθέρμανση, αλλά αν ακολουθήσετε προπόνηση υψηλής έντασης, τότε χρειάζεται περισσότερος χρόνος και περισσότερη έμφαση στις διατάσεις. 2 με 3 χλμ ή 10 με 20 λεπτά είναι αρκετά για κάποιον που θα ακολουθήσει αερόβια προπόνηση.

Τώρα, εφόσον έχετε ολοκληρώσει την προπόνηση σας, ακολουθεί η αποθεραπεία.
Η αποθεραπεία χαλαρώνει το μυϊκό σύστημα από την ένταση της προπόνησης και επαναφέρει την ελαστικότητα των μυών που είχαν πριν. Αποφύγετε στην αποθεραπεία την υψηλή ένταση και δώστε έμφαση ιδιαίτερα στις διατάσεις. 10 με 15 λεπτά ελεύθερο χαλαρό τρέξιμο είναι αρκετά. Ποτέ μην αμελήσετε την αποθεραπεία σας μετά από μια προπόνηση καθώς βέβαια και μετά από έναν αγώνα. Θα σας βοηθήσει να επανέλθετε ταχύτερα στην αρχική σας κατάσταση και στον κανονικό ρυθμό προπονήσεων χωρίς κανένα πρόβλημα!

Γεωργούλας Παναγιώτης
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Πτυχιούχος Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Α.Π.Θ.
Msc Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός κατεύθυνση ειδική προπονητική κλασικού αθλητισμού Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Ε.Κ.Π.Α. Διπλωματούχος προπονητής ποδοσφαίρου σχολής Ε.Π.Ο. Uefa B' Μέλος Συλλόγου Δρομέων Υγείας Αθηνών>

 
ΧΟΡΗΓΟΣ      
asics      
interamerican samarites Opanda logo eod

Αγώνες